11.06.2019

Gas als alternatieve brandstof voor vrachtvervoer

De transportsector zoekt continu alternatieven om de ecologische voetafdruk van vrachtvervoer te beperken. In die context wint LNG, aardgas in vloeibare vorm, terrein als alternatieve brandstof. Heel wat constructeurs investeerden in nieuwe LNG-motoren met dezelfde performantie als dieselmotoren. Er zijn twee technologieën beschikbaar. “In het ene geval werken we met een eenvoudigere technologie en gas als mono-fuel,” aldus Philippe Jacquemyns van Volvo Trucks. “In het andere geval combineren we diesel en LNG. De chauffeur ziet en voelt het verschil niet, behalve bij het tanken. En het stoot heel wat minder CO2 uit.”
 
De ideale transitiebrandstof.
Eén speler die alvast sterk gelooft in het potentieel van gas voor vrachtvervoer is Mattheeuws Transport. Het bedrijf heeft vestigingen in heel Vlaanderen en investeert ook in eigen tankstations met zowel LNG als CNG. “Voor ons is gas een transitiebrandstof die de overstap helpt te maken van fossiele brandstoffen naar groene energie,” vertelt Eric Mattheeuws, zaakvoerder van het bedrijf. “Wij zien nu dat LNG een alternatieve brandstof is die ook economisch interessant is.”
 
Bij Volvo Trucks merken ze een toenemende belangstelling voor LNG-vrachtwagens, maar een uitbreiding van het aantal tankstations zou voor een verdere boost kunnen zorgen. “Het investeringsklimaat is interessant, met subsidies in zowel Vlaanderen als Wallonië,” vertelt Philippe Jacquemyns. “Daarnaast hebben we al een mooi aantal tankstations. Maar in logistieke bedrijven tankt men op een begin- of eindpunt. Daarom is het van belang dat de meeste logistieke punten zo’n LNG-tankstation krijgen. Dan is er geen reden meer om niet over te stappen.”
 
Meer weten? Bekijk de reportage van Z-ENERGY op Kanaal Z hieronder.