11.09.2019

Groen cruisen: de cruisesector zet in op duurzaamheid.

Duurzaamheid is een steeds belangrijker criterium voor vakantiegangers bij de keuze van hun bestemming. Onder die druk worden ook traditioneel vervuilende vervoermiddelen een stuk groener. In de cruisesector komen dit en volgend jaar een aantal schepen in de vaart die ecologischer zullen varen dan ooit. Een evolutie die onder meer aangedreven wordt door de switch naar LNG.
 
Met zo’n 28,2 miljoen reizigers wereldwijd in 2018 en 1,5 miljard individuele trips per jaar maken cruises 2% van de wereldwijde reisindustrie uit. En dat een traditioneel cruiseschip vervuilend is, staat buiten kijf. De stookolie die als brandstof dient, brengt naast zwaveloxide en zware metalen grote hoeveelheden CO2-uitstoot met zich mee. De cruise-industrie lijkt zich nu bewust te worden van dit probleem en heeft zich onlangs voorgenomen om de koolstofemissies tegen 2030 met 40% te verminderen. Die daling zal onder meer bereikt worden door het inzetten van megaschepen op vloeibaar aardgas of LNG.
 
De internationale wetgeving eist dat het maximaal toegestane zwavelgehalte dat wordt uitgestoten door de scheepvaart vanaf 2020 daalt van 3,5 naar 0,5 percent. En dus kunnen cruiserederijen niet anders dan een stuk milieuvriendelijker worden. Op nieuwe schepen vervangt vloeibaar gas of LNG de vervuilende stookolie. LNG is momenteel de schoonste fossiele brandstof ter wereld. Zo is er geen uitstoot van zwaveldioxide en daalt de uitstoot van fijn stof met 95%.
 
Rederij AIDA bracht in december vorig jaar het eerste LNG-cruiseschip in de vaart: de AIDAnova. Volgend jaar volgt een tweede, gelijkaardig schip. Ook Costa Cruises laat eind oktober zijn eerste reuzengrote LNG-schip te water. De Costa Smeralda biedt plaats aan 6.522 passagiers en zal varen op de Middellandse Zee.
 
Meer weten over de vergroening van de cruisesector?
Lees het volledige artikel hier.
 

CO2 vervuiling