10.04.2019

“CNG wordt nu pas als volwaardig alternatief beschouwd.”

Ecodrive, de bijlage van Auto Trends over ecologisch rijden, staat deze maand helemaal in het teken van CNG. Een interview met Didier Hendrickx van Gas.be mocht dus zeker niet ontbreken. Hij vertelt in Ecodrive over de stijgende populariteit van CNG, het groeiende distributienetwerk en aanbod van wagens. Maar hij stuurt ook een pittige vraag richting beleidsmakers. Want zij moeten volgens Didier Hendrickx niet op zoek gaan naar één zaligmakende oplossing maar net verschillende brandstoffen combineren om duurzame mobiliteit mogelijk te maken.
 
De toekomst van CNG ziet er alvast veelbelovend uit volgens Didier Hendrickx: eind februari 2019 reden er al 14.600 CNG en LNG-voertuigen rond in België en fabrikanten brengen steeds meer nieuwe modellen uit. Bovendien stijgt de verkoop nog steeds, ondanks de invoering van de nieuwe WLTP-normen begin dit jaar.
 
“Momenteel rijden er 1,5 miljoen CNG-voertuigen in Europa. Tegen 2030 voorzien we er meer dan 12 miljoen.”Het is dus belangrijk dat overheden en fabrikanten geen koudwatervrees hebben in deze snel evoluerende markt. Gelukkig zijn er constructeurs, zoals het Koreaanse Ssangyong of een gevestigde waarde als de Volkswagengroep, die de voordelen van CNG wel inzien.
 
Overal tanken.
Ook het aantal tankstations met CNG en LNG is al lang geen rem meer op de ontwikkeling van rijden op gas in België. “Ondertussen staan er 107 stations voor CNG en 7 voor LNG. Dit jaar komen daar nog een dertigtal stations bij” stelt Didier Hendrickx gerust. 15 van die 30 geplande stations komen trouwens in Wallonië te liggen waardoor de achterstand daar snel ingehaald zal zijn.
 
CNG als volwaardig brandstofalternatief.
“CNG wordt eindelijk als volwaardig brandstofalternatief beschouwd door regionale overheden. Maar waarom nu pas?” vraagt Didier Hendrickx zich af. Voor hem is het al veel langer duidelijk dat gas, in afwachting van andere duurzame toepassingen, het ideale en meest energie-efficiënte brandstofalternatief is op dit moment. “Ik geloof ook dat we een mengvorm gaan krijgen van verschillende brandstoffen. Politici moeten dus niet op zoek gaan naar één zaligmakende oplossing zoals dat nu soms wel het geval is.”
 
Meer weten? Lees hieronder het volledige artikel.

ECODRIVE NL.pdf