21.03.2019

“CNG of hybride zijn betere keuze voor CO2-daling” zegt Marc Pecqueur.

De gemiddelde CO2-uitstoot van auto’s in Europa is voor het tweede jaar op rij gestegen. Dat blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau JATO. België behaalt zelfs de op één na slechtste score met een stijging van 3,4%. Waaraan ligt dat? Volgens Marc Pecqueur, docent autotechnologie aan Thomas More Hogeschool, maken veel mensen de foute keuze bij aankoop van hun nieuwe wagen.
 
“Belgen kiezen massaal voor benzinewagens in plaats van diesel. Benzinevoertuigen stoten misschien minder fijn stof uit maar wel 20% meer CO2. Bovendien worden SUV’s ook steeds populairder maar deze zijn veel zwaarder dan de gemiddelde stadswagen en verbruiken dus ook veel meer.”
 
Op naar een nuluitstoot?
 Als we in de toekomst naar een nuluitstoot willen, zijn elektrische auto’s, groen gas en waterstof de enige juiste oplossingen. Maar zonder subsidies is elektrisch rijden nog steeds te duur in vergelijking met de klassieke brandstoffen. “Het probleem is dat de overheid te veel naar de nabije toekomst kijkt, maar geen visie op lange termijn heeft” zegt Marc Pecqueur.
 
CNG en hybride zijn een betere keuze.
Welke brandstof kunnen we dan het beste kiezen? “Auto’s op CNG en hybride modellen zijn een betere keuze”, besluit Marc Pecqueur. CNG staat bekend om zijn zuinig en duurzaam karakter en is bovendien ook heel betaalbaar. De combinatie van die drie factoren maken rijden op gas op dit moment de meest voordelige keuze. Bovendien wordt gas zelf ook steeds groener. Wie weet rijden we straks dus wel 100% CO2-vrij op hernieuwbaar biogas.
 
Benieuwd naar de ervaringen van andere CNG-rijders?
Lees hun verhalen hier.
 
Lees meer op
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/03/19/co2-uitstoot-van-autos-opnieuw-gestegen-in-belgie-niet-moeilij.html/